Samarbejde og større maskinsikkerhed

10-03-2015
Kyocera Unimerco er et brand inden for spåntagning og producerer selv et utal af specialværktøjer. I den forbindelse er samarbejdet med DMG Mori speedet op inden for det sidste års tid.

Produktionen hos Kyocera Unimerco i Sunds nær Herning er delt op i flere afdelinger. En af afdelingerne er centreret om otte effektive DMG-maskiner, heraf tre med tilhørende automatiserede løsninger til palettehåndtering.

 

Her bliver der produceret stålkroppe til skærende værktøj, som senere bliver til specialværktøj. Der er tale om små serier – helt nøjagtigt 2,8 styk pr. ordre i gennemsnit. Stålkroppene har typisk en bearbejdningstid på mellem 2 og 4 timer pr. emne.

 

Multitaskingmaskine

Kenneth Nystrup (t.v.) sammen med servicechef Mikael Milwertz og salgschef Henrik Blaabjerg, begge DMG Mori Danmark, i dialog om optimering af Multitaskingmaskinen, som bliver styret af operatør Dan Ray René Hansen (forrest). (Foto: Lars Aarø/Fokus)

 

På den specielle Multitaskingmaskine GMX 250 Linear bliver en del af emnerne færdigbearbejdet i én operation med mange detaljer og fine tolerancer. De øvrige maskiner er en kombination af CNC-styrede drejebænke og -bearbejdningscentre. Med den lave ordrestørrelse er produktionskonceptet forbundet med mange avancerede programmeringer og opstillinger, fortæller produktionsdirektør Jørgen Bylov fra Sunds-virksomheden.

 

Produktionsafdelingen arbejder løbende på at forbedre effektiviteten og har i den forbindelse fået etableret et struktureret samarbejde med DMG Mori, påpeger han videre, og fortsætter:

 

”Der er sket meget med samarbejdet inden for det sidste år, nu bliver der fulgt op på vores henvendelser. Vi har fået en dialog, hvor vi kan rejse nogle problemstillinger, og samarbejdet er blevet rigtig godt,” siger Jørgen Bylov.

 

Brugbar dialog

Samarbejdet handler blandt andet om at øge effektiviteten på Multitaskingmaskinen. Der sker ved at løse konkrete problemstillinger for at reducere maskinnedbrud og for at optimere 3Dprogrammering, sådan at maskinens kapacitet bliver udnyttet bedre.

 

Kenneth Nystrup er produktionschef og fortæller, at udgangspunktet for samarbejdet er virksomhedens behov og ønsker til, hvad de spåntagende maskiner kort fortalt skal kunne være i stand til at bearbejde, og hvordan de skal udvikles fremover:

 

”Kommunikationen med DMG Mori fungerer i dag på en helt anden måde end tidligere. I forbindelse med vores problemløsning udveksler vi eksempelvis applikationer og software direkte med DMG Mori’s applikationsfolk både herhjemme og på fabrikken i Tyskland og sparer dermed kostbar tid,” forklarer han.

 

Eksempelvis har en ændring i softwaren muliggjort, at en rettelse af et givent værktøj/holder i centraldatabasen slår igennem i alle programmer, sådan at de ikke skal rettes enkeltvis, hvilket øger såvel effektivitet som sikkerhed.

 

Speciel værktøjsløsning produceret af Kyocera Unimerco

Kyocera Unimerco producerer et hav af specielle værktøjsløsninger på sine DMG-maskiner. Gruppen har oparbejdet en rutine med producenten, der har løftet produktionen markant. (Foto: Lars Aarø/Fokus)

 

Flueben på listen

Konkret er der lavet en handlingsplan med DMG Mori med en to-do-liste. Og for at tage action på den liste bliver der med jævne mellemrum afholdt møder for at diskutere udviklingen i handlingsplanen.

 

”Via det øgede samarbejde har vi opnået en større maskinsikkerhed og højnet effektiviteten, men ikke mindst har vi opnået en større knowhow omkring vores maskiner, ligesom vi generelt har oplevet en forbedret service fra DMG Mori,” siger Kenneth Nystrup. Han bliver suppleret af Jørgen Bylov, der sætter tingene i en sammenhæng.

 

”Vi oplever tocifret vækst og arbejder med nogle kundesegmenter, blandt andet automobil- og aerospaceindustrierne, som stiller store krav til os. Vores eksport gennem de sidste ti år er steget til 79 procent. Vi skal være i stand til løbende at forbedre vores effektivitet – også på de spåntagende maskiner – ellers går det ud over vores leveringssikkerhed og konkurrencedygtighed,” påpeger Jørgen Bylov.

 

Ændret servicestrategi

Hos DMG Mori var servicekonceptet sidste år oppe til revision. I den forbindelse blev Mikael Milwertz ansat som ny servicechef. Han har tilført afdelingen tre servicefolk, så antallet af teknikere nu er oppe på ti:

 

”God service er baseret på kommunikation, ressourcer og vilje. Vi har nu en serviceorganisation, der er klar til at løfte opgaven. Og vores fornemmeste opgave er at hjælpe kunderne med at få deres maskinpark til at køre så optimalt som muligt,” siger Mikael Milwertz.

 

Udskiftninger i serviceafdelingen har været en del af strategiskiftet, og Mikael Milwertz understreger, at han har haft fuld opbakning til afdelingens "turnaround" fra direktør Lau Akstrup Jensen, ligesom der er opnået forståelse i den øvrige europæiske serviceorganisation, der nu kigger til Danmark for at blive inspireret til at følge trop.

 

Tekst af John Nyberg, Teknovation nr. 3/2015